Valg af SEO firma – Hvor meget skal jeg bruge på SEO?
Næsten alle virksomheder skal i dag beslutte, hvor meget de ønsker at bruge på søgemaskineoptimering (SEO). Dette er ikke et; ”hvis spørgsmål?” – da Online markedsføring er altafgørende for overlevelse i en internet-drevet verden.
Spørgsmålet i alle virksomheder store, som små, er istedet; “Hvor meget vil vi bruge på SEO?” For at du skal kunne svare på dette altafgørende spørgsmål, da har vi lavet denne artikel, hvor vi foreligger alle de oplysninger og nyttige tips du skal bruge, for dels, at du kan træffe den rigtige beslutning om budgettet, men også for at kunne træffe den vigtige beslutning, ”Hvilket SEO firma, skal jeg vælge?”.
SEO betalingsmodeller
SEO firmaer tilbyder typisk flere former for betaling, de fire vigtigste former for tjenester og betaling er:
Månedlig Abonnement – I denne model, betaler kunden et fast beløb hver måned i bytte for en aftalt vifte af tjenester. Det månedlige, er den mest almindelige betalingsmodel, fordi det giver den største ROI (Return Of Investment). Det månedlige abonnement omfatter normalt regelmæssige analyser eller rapporter, pressemeddelelser, link opbygning (linkbuilding), søgeords optimering (On-Page).
SEO Service til fast pris – Næsten alle SEO agenturer sælger ”Faste serviceydelser”, ofte før en kunde er klar til at engagere sig til et månedligt SEO abonnement. De services, et SEO bureau tilbyder, er ofte en fast pris på et specifikt antal backlinks (linkbuilding) til kundens webside, eller et specifikt antal websider, der skal søge optimeres eller analyseres (ofte begge dele). En sådant engangstjek/service, kan hjælpe med at afgøre eksisterende styrker og svagheder i kundens online tilstedeværelse, konkurrencemæssige analyse, samt søgeord, der har det største potentiale til at hjælpe kundens online tilstedeværelse og dermed styrke websidens/kundens indtjeningsmuligheder.
Projekt til fast pris – Et ”Projekt til fast pris”, ligner ”SEO Service til fast pris”, dog med den undtagelse, at de er brugerdefinerede projekter, der er skabt specielt til en kunde. Prisen vil varierer efter projektet. For eksempel kan en lokal cupcake butik bede et SEO firma til at hjælpe dem med deres lokale online markedsføring. Kunden beslutter, at de ønsker at SEO firmaet til at etablere deres sociale medie konti. Cupcake forretningen og SEO firmaet vil herefter gennemgå omfanget og omkostningerne ved projektet.
Time rådgivning – Denne velkendte rådgivningsmodel er en timebaseret, til en fastlagt timepris – til gengæld for service eller information. Denne bruges ofte hvis kunden har en mindre opgave, der skal løses, eller har løbende spørgsmål og lignende til SEO.
De fleste SEO agenturer bruge alle disse betalingsmodeller. Ligeledes kan kunderne sagtens indgå aftale hvor flere af modellerne indgår. For eksempel kan en klient vælger at indgå en månedlig aftale, købe en ”SEO Service til fast pris”, og engagere sig i et særligt projekt med agenturet.
Typiske SEO Omkostninger
Så hvad skal du forvente at betale? Her er en oversigt over området af omkostningerne i henhold til de betalings-modeller beskrevet ovenfor. Typiske omkostninger:
Månedlig abonnement – Fra 500 til 35.000 kroner per måned. Inden for dette område, det beløb, som en kunde betaler, afhænger af både størrelsen af deres virksomhed og omfanget af tjenester, der behøves. På den nederste ende af dette spektrum er det små til mellemstore virksomheder, der behøver et begrænset udvalg af SEO ydelser. I den øvre del, er store virksomheder med større behov, der arbejder med en komplet SEO pakke – (SEO service).
Søgeoptimering til fast pris – Virksomheder, der bare tester vandene omkring SEO vælger normalt en kort fast serviceaftale som en indgang til søgeoptimeringen. En typiske Fast pris SEO ydelse omfatter ting som On-Page SEO gennemgang, link profil gennemgang, småjusteringer på On-Page og Off-Page Linkbuilding. Dette kan koste fra en fast pris på 3.000 til 50.000, an på omfanget af ydelser.
SEO Projekt til fast pris – Da der kan være en meget en bred vifte af projekter, der er en bred vifte af priser. De fleste projekter koster fra 5.000 til 200.000 kroner.
Time rådgivning – Det koster ofte mellem 400 til 1.500 kroner per time for SEO konsulenter, uanset om det er enkeltpersoner eller større agenturer.
Tag dig i agt – Faldgruber
Enhver snak omkring SEO firmaer og priser er ikke komplet, uden et par advarsler! For at beskytte dig mod vilkårlige SEO firmaer eller såkaldte SEO eksperter med uetiske forretningsmetoder, da vær særligt mistænksom over følgende løfter:
Garantier & Vilkår. SEO virksomheder kan generelt ikke give garantier på grund af den konstant skiftende karakter af algoritmer i søgemaskinerne, specielt når de siger:
- Vi garanterer resultater med det samme. Sandt nok, nogle SEO taktikker kan få “øjeblikkelige resultater” ved at gamble med optimeringen og bruge såkaldt ”Black Hat” SEO. Vær opmærksom på, at disse ikke bare kan, men de vil helt sikkert skade dig i det lange løb. Øjeblikkelig resultater involverer ofte en SEO praksis, der er imod retningslinjer for webmastere, der er sat af søgemaskiner. Specielt Google vil helt sikkert spotte disse teknikker og straffer dem, hvilket resulterer i tabt placeringer, eller banned domæner eller sider (dvs. dine side forsvinder helt fra Google) – og det kan tage måneder at komme ovenpå igen, selv med den rette optimering.
- 1 på Google. Hvis et SEO firma, eller såkaldt SEO ekspert lover dig, at din side vil blive nummer nr. 1 på Google, så lyder det jo fantastisk. Forhåbentlig vil du være i stand til at få denne placering. Men det er bestemt ikke noget, at en virksomhed kan love dig!
- 1000 Backlinks til en 10´er. Når det kommer til SEO, er det bestemt ikke den laveste pris du søger, men det bedste serviceniveau. Vær på vagt over meget lave priser eller “utrolige tilbud.” Der findes mange blacklistede linkbuilding tjenester. Link opbygning er en afgørende del af SEO, du kan ikke have et højt rangeret websted uden indgående links. Men der er en mørk side af linkbuilding ”Black Hat”, og disse billige tjenester såsom 1000 backlinks for en 10´er kan skade din hjemmeside. Før du indgår en aftale med et SEO firma vedr. linkbuilding, så skal du prøve at sikre dig, at deres link opbygning service er etiske ”white-hat” services. Du kan endda spørge dem, om hvorfra de kan være i stand til at få links fra, til en virksomhed i din branche.
- Vi kan hjælpe dig. Pas nu på, det kan sagtens være at du støder på et velrenommeret SEO firma, der gerne vil hjælpe dig med SEO og Online Marketing, men med mindre du har et firma med millionomsætning, da behøver du ikke et SEO abonnement til 5.000 kr. om måneden, det er som at skyde gråspurve med kanoner.
Ting at huske på
Når du begynder at ”shoppe” efter SEO bureauer, da skal du også være opmærksom på følgende punkter:
- SEO tager tid. Et Månedlig abonnement, er ofte bedst. Tænk på SEO som en langsigtet investering. Aggressive kampagner og større projekter kan have deres plads, men de mest varige SEO resultater kommer fra en langsigtet plan. Den reelle værdi af en langsigtet SEO indsats er generelt ikke realiseret i den første måned, men mere rigtig efter måneder og år. Søgeoptimering er ikke som at svinge en tryllestav og du får øjeblikkelige resultater, i stedet består søgeoptimeringen i at udfører omfattende optimering, der vil producere resultater måneder og år ud i fremtiden.
- SEO ændrer sig, og dine placeringer vil ændre sig. Feltet er fuld af konkurrerende hjemmesider, og dine placeringer stiger og falder med ændringer af algoritmer og nye konkurrenter i din niche. En gang SEO – og dermed færdig, holder ikke, det kan helt sikkert hjælpe, men det behøver konstant overvågning og arbejde for at holde din hjemmesides gode placering. Dine konkurrenter får sikkert også lavet SEO.
- Ikke alle SEO-tjenester er skabt lige. Igen, SEO handler ikke om shopping til de laveste priser. Nogle SEO Bureauer leverer fantastiske søgeoptimerings resultater til forholdsvist lave priser, men det skal ikke kun være prisen du kigger efter, tværtimod. Det handler om at finde det bedste bureau til dine behov. Kig efter et SEO firma, der har nogle af de ting du søger og eventuelt nogle gode referencer fra kunder.
- Levering af SEO Rapporter. Mange webshop ejere ved ikke hvad de faktisk får for de penge, som de betaler SEO firmaet. Her skal advarselslamperne blinke! Når du bestiller et abonnement, så sørg altid for at få mindst én månedlig rapport. Ved SEO projekter, da få en samlet rapport over udført arbejde ved slutningen af opgaven. Altid!
- SEO er vigtig. Hvis du ikke har optimeret din hjemmeside, så kom i gang nu. Pointen af din hjemmeside er vel at øge dine omsætning, forbedre eller ”Brande” din forretning. Hvis folk ikke kan finde din hjemmeside, så er det ikke engang værd at have en. Det smarte er at betale det, hvad det koster at holde din hjemmeside finansieret af de mennesker, der søger.
- Samarbejde med et SEO firma er bedst. Du kan tænke, “Kan jeg ikke bare gøre denne SEO ting selv?” En lille procentdel af virksomhedsejere eller fagfolk har evnerne og er kyndige nok til at ordne deres egen SEO. Men omfattende SEO tager langt mere tid end de fleste virksomhedsejere har råd til. Hvad koster det ikke, at du bruger din egen sparsomme tid på SEO, når du kunne tjene mere på at arbejde og tjene penge til firmaet i stedet. Selv en medarbejder, der “ved meget om SEO,” vil være hårdt presset til at levere det niveau af service og ekspertise, der findes i et SEO firma, der ikke laver andet. Du vil sjældent komme ud på toppen, hvis du forsøger at gå enegang, og du vil aldrig få det samme niveau af ROI, som du ville gøre med et kompetent SEO bureau.
Du bestemmer
For de fleste virksomheder i dag, er SEO den bedste ROI markedsføringsindsats. De fordele, det giver overstiger værdien af andre marketing tiltag, såsom – direct mail, sende reklamer, online annoncer, osv.
De fleste virksomheder beslutter ikke længere om de har brug for SEO, men i stedet ”hvor meget de kommer til at bruge” på SEO. Så længe de vælger et kvalitet SEO firma, vil deres beslutning helt sikkert føre til større mængder af indtægter.
Du kan bestemme, hvor meget det er værd for dig.
Info
Denne artikel er venligst skrevet af den erfarne SEO Konsulent Steen M. Nielsen, fra SEO Service (seo-sem.dk), som er et mindre dansk SEO firma, der altid leverer arbejde af høj kvalitet.
Nyttige SEO links
Hey,
Super fin artikel du har fået skrevet dig. En rigtig vigtig element er at det er svært og sige hvor lang tid man skal bruge på seo per kunde (website). Det handler ligeså også meget om hvor hård market er fremfor hvis market er lille.
Det vigtigste man har tålmodhed istedet man stresser rundt og forsøger og snyde google med black hat seo! Du vil i sidste ende kun straffe dig selv!